Restaurangakademien har lång erfarenhet av utbildningar för offentlig verksamhet. Förutom våra öppna kurser som ni hittar här erbjuder vi färdiga och skräddarsydda paket till hela verksamheter.
Vi kommer till er och förmedlar inspiration och uppdaterad kunskap inom gastronomi, måltid, ledarskap och service. Alla kurser har hållbarhet som ett gemensamt tema.
Kurserna bokas för en hel arbetsgrupp, upp till 25 deltagare.
Just nu erbjuder vi dessa fyra färdiga paket. Dessa kurser erbjuds av Restaurangakademien i samarbete med Sveriges offentliga kockar.
Hållbar och medveten matlagning
En inspirationskurs för kockar och köksbiträden.Under kursen tillagas maträtter som kombinerar hållbarhet, näring och smak.Vi utgår ifrån att inspirera vardagsmaten med maträtter som lever upp till en hållbar tallriksmodell.Det flesta recepten under kursen har fokus på vegetariska mat.
Köksekonomi, kalkylering och svinnhantering
Kursen riktar sig till alla i köket. Genom ett hållbart ekonomiskt arbete som fler är delaktiga i når ni framgång. Kursen har fokus på förståelse för köksekonomi och smarta produktionslösningar för att minska svinnet. Vi lär oss vad man bör tänka på när man komponerar maträtter utifrån gastronomiska variabler, råvarukostnad och försäljningspris.
Genom praktiska köksövningar lär du dig om de ekonomiska sambanden mellan recept, kalkyl och svinnhantering och genom teori fördjupar du dina kunskaper om portionsstorlekar och prissättning. Kursen syftar till att öka din förståelse för recept- och menyplanering med hållbar ekonomi i fokus.
Sensorik – mat och teknik
Kursen ger en ökad förståelse för hur smaksinnet fungerar. Med kunskap om sinnena ökar förståelsen för att komponera lustfyllda måltider. Kursen ger även grundläggande kunskap hur råvaror förändras vid matlagning.
Kunskap om råvarors sammansättning inspirerar till att skapa nya och hållbara recept.
Servicekänsla, det goda värdskapet
Kursen riktar sig till dig och den verksamhet som vill utvecklas inom service och värdskap. Kursen ger ökad förståelse för hur tryggt servicearbete, som både är personligt och professionellt, påverkar gästens upplevelse.
Kursen ger redskap att göra en kollektiv servicehöjning på din restaurang. Vi går igenom vikten av god kommunikation och presentationsteknik. Under en heldag får ni verktygen för att skapa komplexitet i restaurangupplevelsen och förmågan att göra kollektiva kvalitetshöjningar i serviceprestationen.
Vi utgår från gästens ”resa” genom måltiden från bemötande, kommunikation, service och måltidens avslut.
Hur bokar jag?
Skicka ett mail till: [email protected]