• Rökerigatan 4
  • Telefon 08-788 03 60
  • info@restaurangakademien.se
  • Hitta hit

Sommelierernas stipendieresa till Champagne och Chablis!

November 14, 2016 Posted by

Alla vi studenter som var med på resan; Jörgen Andreasson, Gustav Hökstrand, Mark Öberg, Martin Gertmar, Sandra Nord och jag själv, Patric Anderson, var rörande överens om en sak – all den tid som vi lagt ner på att plugga, träna på dekantering, studera kartor, göra vinlista, prova viner, kombinera mat och vin och mycket annat under ett års tid – var värt det! Studerar man till något man brinner för blir det inte lika jobbigt.

Men, med något undantag, var det ingen som från början hade just denna resa som mål. Det var olika mål för alla, med det gemensamma att helt enkelt lära sig så mycket som möjligt under utbildningen och avsätta den tid som krävs. Om det sedan räckte ända fram till att bli kursetta eller kurstvåa fick komma som en bonus. Dock gjorde våra reseledare Mats Söderlund och Emil Wingate från Spring Wine & Spirits (som sponsrade resan) denna resa oförglömlig. En fantastisk upplevelse som vi i slutändan tyckte vi var värda. Vi blev ju trots allt bäst i klassen 🙂

Vi var sju personer som samlades på Arlanda flygplats tidigt på morgonen den 3 oktober. Vi var kursettan och kurstvåan från tre olika utbildningar: YH – internationell sommelier, Sommelierutbildning steg 2 Vår och Sommelierutbildning steg 2 Höst samt Mats från Spring Wine. Emil från samma företag mötte upp oss i Frankrike då han är bosatt i Göteborg och flög från Landvetter. Efter flyget till Paris bar det av i hyrbil direkt till Champagne där vi besökte producenten Philipponnat. Antoine de Boysson, som är deras Export Manager, tog emot oss och bjöd på lunch med flera olika anpassade champagner till. Efter lunch gick vi en rundtur i byggnaden, strosade runt bland deras egna vingårdar och hade sedan en provning med deras prestigechampagne från specifika vingårdslägen. Inget för den som har liten plånbok, men så otroligt gott.

Mot kvällen begav vi oss mot Reims där vi tog in på hotell. Snabbt ombyte och sedan till restaurangen Au Petit Comptoir där det bjöds på en hel meny med tillhörande vin. Tryffelosten kommer ingen någonsin att glömma. Då de flesta av oss hade varit uppe sedan klockan 4 den morgonen blev det dock en relativt lugn kväll och tidigt hopp i säng.

champagnechablis1

Dag två började med en stunds bilresa till Domaine Louis Moreau där Anne Moreau tog emot oss med ett varmt leende. Vi inledde med en rundtur genom hela processen att göra en bra Chablis enligt deras filosofi. De höll precis på att pressa druvor så när det var dags för provning av deras Chablis fick vi även möjlighet att testa druvmust som var helt nypressad. Det var Louis Moreau själv som kom in och han hade dessutom med sig must som var jäst i en vecka. Få av oss hade testat grumlig ojäst eller delvis jäst must förut och alla var överens om att det var förvånansvärt gott!

Efter en mycket god lunch i den lilla byn Chablis begav vi oss tillsammans med Anne till Clos des Hospices som är deras lilla privatägda del av Grand cru-läget Les Clos. Vi smakade på någon vindruva som hängde kvar efter skörden nyligen och njöt av den underbara utsikten som kompletterades av en molnfri himmel och 20 grader varmt i luften. Tillbakafärd till provrummet där vi hade ytterligare en flight och denna gång med viner från deras olika Grand cru-lägen. Känslan att strosa runt på Grand cru-kullen i Chablis, övertrumfades endast av att 10 min senare dricka vinet från dessa rankor. Magiskt!

Sen eftermiddag hann det bli innan vi fick checka in på hotellet i Chablis. Vi gick en kort rundtur i den lilla byn, innan vi fortsatte till Laroche där middag väntade i den gamla byggnaden Obédiencerie. Marie Dhotel från Domaine Laroche tog tillsammans med sin kollega emot oss och bjöd upp till fest. Det skulle visa sig bli både god middag, goda viner, glada tillrop och skön sång långt fram i natten.

champagnechablis2

Något trötta blev vi efter frukost medbjudna av det gästvänliga folket från Laroche upp bland deras vinrankor på Grand cru-kullen. På en fantastisk utsiktsplats längst upp på kullen dukades tilltugg upp på en mur, som kombinerades med Chablis Grand cru från magnumbutelj. Ännu ett oförglömligt ögonblick som man har svårt att ta in på plats.

Vi avslutade denna resa med en lunch där några prickade in en sista ”måsterätt", nämligen Escargot då vi redan avklarat Foie gras, Canard à l’orange, Fromage aux truffes bland många andra fantastiskt goda rätter. Och lika många goda viner såklart. Vi tog sedan hyrbilen tillbaka till Paris och landade i Sverige sent på kvällen dag tre.

Jag vet att jag talar för oss alla i gänget när jag tackar Restaurangakademien och Spring Wine så mycket för att vi fick chansen att uppleva denna fantastiska stipendieresa. En oförglömlig upplevelse endast möjlig tack vare trevligt sällskap. Nya vänner skapades på resan, nya kontakter med producenter och importörer. Nya viner som man sällan får chansen att prova annars. Det svenska höstmörkret blir lite enklare att uthärda med all denna energi-boost i bagaget. Men vi vet också att denna resa aldrig hade blivit av om vi inte hade kämpat många timmar under utbildningen. Med hårt arbete kan man komma långt. Ända till Champagne och Chablis 🙂